Av allt att döma var den arabiska våren på många sätt ett uppror mot det sekulära samhället. Och detta kommer inte att innebära en positiv utveckling för alla. Djur, kvinnor, barn och hbtq-personer blir de stora förlorarna om vi i västvärlden ägnar oss åt antiintellektuell revolutionsromantik. Och att hävda detta är inte “islamofobi”.
Undersökningar visar nu att över 80% av befolkningen i Egypten anser att demokrati är detsamma som att religiösa auktoriteter tolkar lagen. Flera av de rörelser som nu vill ha makten, bland annat Muslimska brödraskapet, står för värderingar som inte överensstämmer med demokratin och rättstaten. Det är på det hela taget inget ovanligt att en religion – vare sig det är islam, kristendom eller något annat – på detta sätt krockar med demokratiska värderingar. Religionen säger sig stå för eviga, absoluta sanningar, en ståndpunkt som krockar med demokratisk opinionsbildning och debatt. Genom att erkänna krockarna kan vi åstadkomma förbättring och söka kompromisser. Om vi blundar för krockarna fortsätter förtrycket.
För det är just mer förtryck, och av en annan sort, som kan bli resultatet av den arabiska våren. Förtyck av bland annat djur, kvinnor och flickor. Sharialagarna grundas inte på jämlikhet och jämställdhet. Djur utsätts vid halalslakt för ett mycket ångestladdat lidande, vilket vi i alla andra lägen omedelbart skulle kalla plågeri – om inte tortyr. Dessa rörelser vill inte heller att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. Flickor i 10-årsåldern, ibland yngre, ska giftas bort. Trots detta kallar vänsterdebattörer den arabiska våren för någon sorts frihetsrevolution. Frihet för vem?
Likadant förhåller det sig med hbtq-personer, som lever under dödshot i dessa länder. Vänstern säger sig vara för dessa gruppers rättigheter här – men inte i andra länder? Menar debattörerna att vissa människor i andra länder ska utstå plågeri och förtryck? Medan vi i Sverige och västvärlden ska åtnjuta rättigheter?
Att kritisera förtryck är inte detsamma som fobi. Att kollektivt beskylla en religions alla utövare för allt ont i världen – det är fobi. Men att nyansera debatten och kritisera vissa delar av en religion i både yttrandefrihetens och religionsfrihetens namn – i syfte att förbättra tillvaron för både djur och människor – är inte fobi. Det är inte heller rasism. Och det är inte att tycka detsamma som Sverigedemokraterna.
Det pågår en oroande utveckling där Sverige, EU och FN överordnar religionen andra lagar. Det blir därmed tillåtet att plåga djur och förtrycka kvinnor, barn och hbtq-personer – så länge man gör det i religionens namn. Det borde vara en självklar princip i liberala demokratier att plågeri och förtryck alltid är oacceptabelt, och att detta gäller alla, oavsett religion eller livsåskådning. Det gäller muslimer, kristna, ateister och alla andra. Detta är likhet inför lagen och raka motsatsen till att peka ut någon – och raka motsatsen till fobi. Likhet inför lagen skyddar mot övergrepp, även mot muslimer naturligtvis.
Vi måste analysera de positiva konsekvenserna av att korrupta regimer faller – och samtidigt analysera de negativa konsekvenser det kan få. Att analysera negativa konsekvenser är inte att vilja backa tiden – det är att på ett ansvarsfullt sätt staka ut framtiden. Djur, kvinnor, barn och hbtq-personer blir som sagt annars de stora förlorarna om vi i västvärlden ägnar oss åt antiintellektuell revolutionsromantik.
Håller med! Om “våren” är islamister som vill ta över, blir det svårt för de grupper du nämnde. Jag har en vän från Irak som sa något som lät väldigt märkligt i mina öron, men det var hon som sa det. Hon sa: “För oss i arabländerna är det bättre att ha en diktator som ledare, om han tillåter religionsfrihet, som Saddam Hussein gjorde, än det som händer nu. Vi klarar inte “frihet”.” I Irak slåss ju shia och sunni om makten, samtidigt som många kristna måste fly landet för de blir hotade. Hon berättade att muslimer, kristna och judar levde i sämja under Saddams tid. Visst inser hon att han utförde många grymma handlingar, men hon menar att det är mycket värre nu. Men det här är alltså hennes personliga åsikt, frågar man en kurd håller han/hon nog inte med!När det gäller kristendom, har det naturligtvis utförts en hel del hemskt i kristendomens namn. Men om man tittar nu på världens länder, kan man ju se skillnad på länder som styrs av islamister och länder där många kristna finns i regering/riksdag. I de sistnämnda förtrycks inte kvinnor! Visst är det diskussion om hur stora rättigheter hbqt-personer ska ha, men det går ju inte att jämföra med hur de behandlas i de förstnämnda länderna. Och Israel, där judendomen är förhärskande är ju en demokrati. Även i länder som Japan, där buddhism och shintoism är förhärskande, finns ju ett demokratiskt synsätt. Så att dra olika religioner över en kam på det här sättet är felaktigt och känns som allmän religionsfobi! (Om vi nu ska använda fobi i de här sammanhangen, jag är rätt trött på det egentligen.)Vi har redan en muslimsk centerpartist, Ebtisam Aldebe, i Stockholm som förordar sharia. (Hon satt i alla fall i Centerpartiets styrelse i Sona 2011.) Hon kandiderade till riksdagen 2006 och backade offentligt upp sin makes förslag att införa delar av sharialagen i Sverige för att underlätta för muslimer inom bland annat familjerätten. Dock valde CP att ge henne fortsatt förtroende! Det tycker jag är skandalöst.Jag har flera muslimska vänner som är väldigt fina. Men man måste skilja på sak och person och det kan man inte i den svenska debatten, utan genast får man epitetet “fobi” klistrat på sig. Jag gillar många personer som är muslimer, men vill absolut inte ha sharialag i Sverige!